آموزش, هوشمند سازی

ساختمان هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد؟

هوشمند سازی ساختمان

حتماً شما هم  که در حال خواندن این مقاله هستید؛ بارها اصطلاح ساختمان هوشمند را از زبان افراد مختلف شنیده‌اید.

اما خانه هوشمند چیست و هوشمندسازی خانه چه مزایایی دارد؟ اصلاً چرا استفاده از این نوع از تجهیزات در ساختمان‌ها و منازل بسیار پرطرفدار است.

اگر شما هم می‌خواهید با امکانات خانه هوشمند و آینده آن، آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

ساختمان هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یا smart home یکی از جدیدترین ابداعات بشر در قرن حاضر است که تاثیر زیادی در رفاه و امنیت افراد ساکن در منزل دارد. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده خانه‌های هوشمند را برای شما عزیزان توضیح دهیم باید بگوییم که کلیه وسایل این خانه‌ها، از طریق یک سیستم مرکزی یکپارچه به هم وصل می‌شوند.

اما چرا این کار ضرورت دارد؟ چرا یکپارچه‌سازی صورت می‌گیرد؟ تا شما بتوانید حتی در زمان‌هایی که در منزل حضور ندارید؛ وسایل خود را از راه دور و از هر نقطه از جهان کنترل کنید. بسیاری از ما هنگام رفتن به مسافرت مهمانی و بسیاری از مکان‌های دیگر با دقت وسایل منزل خود مانند کنتور، شیرگاز و … را بررسی می‌کنیم تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

حال اگر روزی یادمان برود که شیرگاز را ببندیم و یا نگران خاموش نکردن تلویزیون بشویم، با داشتن ساختمان هوشمند در کمترین زمان از طریق موبایل، لبتاپ  و کامپیوتر می‌توانیم از راه دور همه این کارها را انجام دهیم. در مجموع در پاسخ به این سوال که هوشمند سازی ساختمان چیست باید گفت؛ هوشمندسازی خانه‌ها یک متد جدید در انواع خانه هوشمند است که امکان کنترل کلیه وسایل ساختمان را از راه دور به صاحب آن می‌دهد.

ساختمان هوشمند چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد؟

امکانات ساختمان هوشمند شامل چه تجهیزاتی است؟ همه افرادی که با امکانات پکیج هوشمند سازی خانه آشنا شده‌اند؛ در کمترین زمان ممکن، ساختمان خود را هوشمند کرده‌اند. در ادامه با این امکانات آشنا می‌شوید.

1.    کنترل نور و روشنایی فضای بیرونی و داخلی ساختمان

یکی از مهمترین امکانات ساختمان‌های هوشمند، کنترل نور و روشنایی در سطح بیرونی و داخلی ساختمان است. این موضوع تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی برق و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های مالک ساختمان دارد. از طریق این سیستم، شما می‌توانید از راه دور لامپ‌ها و سایر وسایل روشنایی را در سطح بیرونی و داخلی ساختمان خاموش کنید.

2.    پخش موسیقی در مکان دلخواه!

بسیاری از ما موسیقی‌هایی روی گوشی و یا لبتاپ و کامپیوتر خود داریم که دوست داریم هنگام ورزش و یا فعالیت‌های دیگر، این موسیقی‌ها پخش شوند. از دیگر امکانات انواع خانه هوشمند، پخش موسیقی در هرنقطه دلخواه از منزل شما است.

3.    دارای آیفون تصویری هوشمند

سیستم اینترکام یا آیفون تصویری هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت عدم حضور در منزل نیز، درب را برای اعضای خانواده و دیگر افراد باز کنید. همچنین این سیستم شما را قادر می‌سازد که بدون رفتن به طبقات دیگر ساختمان، به صورت تصویری با سایر ساکنین ساختمان صحبت کنید.

4.    سیستم آبیاری هوشمند

آنچه باعث زیبایی یک ساختمان می‌شود، فضای سبز آن است. فضای سبز یک ساختمان نیاز به رسیدگی و بررسی دارد. در گذشته برای آبیاری فضای سبز ساختمان از یک شیلنگ که در بین چمن‌ها و درختان رها شده بود؛ استفاده می‌شد.

این شیلنگ ساعت‌ها روی زمین بود و نه تنها آب هدر می‌رفت؛ بلکه به بعضی از درختان و چمن‌ها نیز آب کافی نمی‌رسید. اما این روزها با سیستم آبیاری هوشمند، نه تنها آبیاری فضای سبز ساختمان با دقت انجام می‌شود؛ بلکه در هزینه‌های آب نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهد شد.

5.    استفاده از پرده برقی

با وجود همه فواید نور خورشید، این نور مضرات مختص به خود را نیز دارد. به همین دلیل از پرده برای محافظت پوست و سایر وسایل موجود در منزل استفاده می‌شود. گاهی اوقات افراد یادشان می‌رود پرده‌ها را بکشند و به همین دلیل، به مرور زمان آسیب زیادی به پوست و یا سایر وسایل وارد می‌شود.

ساختمان هوشمند دارای پرده برقی مجهز به سیستم هوشمند بوده که میزان نور و سایه را کنترل می‌کند و اگر میزان نور بیشتر از استاندارد شود، پرده به صورت اتوماتیک باز خواهد شد.

6.    دارای سیستم اطفا حریق

آتش‌سوزی چه در اثر اتصالی سیستم‌های برقی رخ دهد و یا گازی؛ در هر صورت هزینه زیادی را در اثر خرابی به صاحب ساختمان وارد می‌کند. ساختمان هوشمند دارای سیستم اطفا حریق بوده و این سیستم به محض احساس بوی دود و آتش، شروع به فعالیت و هشدار می‌کند. به همین دلیل، با وجود این سیستم در ساختمان‌های هوشمند افراد نباید دیگر از بابت آتش‌سوزی و هزینه‌های بعد از آن نگرانی داشته باشند.

7.    دارای ترموستات هوشمند

خانه‌های هوشمند دارای  ترموستات‌های هوشمند،  برای مدیریت دما و مصرف انرژی هستند. بعضی از این دستگاه‌ها، قادر به گزارش میزان مصرف انرژی و تعویض فیلترها نیز هستند.

8.    حفظ امنیت ساختمان

در این نوع از ساختمان‌ها، خیلی کم دزدی و سرقت رخ می‌دهد. زیرا سیستم‌های هوشمند مجهز به انواع دوربین و سنسور بوده که وجود افراد غریبه و یا حرکت‌های مشکوک را در کمترین زمان ممکن شناسایی و هشدار می‌دهند.

ساختمان هوشمند

قیمت سیستم هوشمند خانه

قیمت خانه هوشمند از مهمترین سوالاتی است که به ذهن افراد بعد از آشنایی با اصطلاح ساختمان هوشمند خطور می‌کند. قیمت منزل هوشمند به عوامل مختلفی بستگی دارد. درواقع، تجهیزات خانه هوشمند تاثیر زیادی روی قیمت ساختمان هوشمند دارد. اگر شما نمونه ساختمان هوشمند را نگاه کنید، خواهید دید که انواع ساختمان با توجه به تجهیزات هوشمند به کار رفته در آنها قیمت متفاوتی دارند. همچنین عواملی مانند شرکت طراح و سازنده سیستم هوشمند، متراژ منزل، کیفیت تجهیزات، تعداد تجهیزات به کار رفته در ساختمان روی قیمت آن اثرگذار هستند.

آینده پیش روی ساختمان هوشمند

آینده ساختمان‌های هوشمند چگونه است؟ برای بسیاری از افراد پیش‌بینی آینده بسیار جذاب است. این جذابیت هنگامی بیشتر می‌شود که سخن از ساختمان‌های هوشمند و تجهیزات مربوط به آنها باشد. در ادامه با برخی از تجهیزات آینده این نوع از ساختمان آشنا می‌شوید.

  • وجود دستیار صوتی: دستیار صوتی از جذاب‌ترین آیتم‌های ساختمان‌های هوشمند در آینده است. این دستیار صوتی به شما در انجام کارهایتان کمک زیادی می‌کند و تنها کافی است که دستور کار موردنظر را به او بدهید.
  • سیستم کنترل یکپارچه: این روزها بسیاری از وسایل به صورت جداگانه کار می‌کنند و افراد روی بسیاری از تجهیزات درونی و بیرونی خود تسلط از راه دور ندارند. اما در آینده با اجرای سیستم یکپارچه‌سازی و اتصال کلیه تجهیزات به یکدیگر، تمام این وسایل به صورت یکپارچه از راه دور قابل کنترل خواهند بود.
  • انجام فعالیت‌های ساختمان به صورت خودکار: خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها، باز و بسته‌کردن پرده‌ها نسبت به میزان نور، روشن‌کردن سیستم آبیاری در صورت خشکی خاک باغچه‌ها، شناسایی نشتی و قطع گاز در صورت نشت و… از مهمترین کارهای سیستم هوشمند در آینده است.

نگاهی اجمالی به خانه هوشمند

ابداع ساختمان هوشمند تاثیر زیادی در رفاه و امنیت ساکنین یک ساختمان دارد. از مهمترین امکانات این ساختمان می‌توان به بالابردن امنیت ساختمان، آبیاری فضای سبز، کنترل تجهیزات منزل از راه دور و… اشاره کرد.

بررسی آینده نشان می‌دهد که با استفاده از این سیستم افراد می‌توانند از دغدغه ونگرانی‌های بسیاری از مشکلات موجود در منزل خود خلاص شوند. در واقع، شما در این نوع از ساختمان، وسایل و منزل خود را به یک دستیار هوشمند سپرده و از بابت ایمنی و امنیت آنها دیگر نگرانی نخواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *