هوشمند سازی

تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا (iot)

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا (iot)

 

دنیای تجارت امروز با اینترنت اشیا (IOT) و فناوری‌های هوش مصنوعی در حال تکامل است. اینترنت اشیا به جمع آوری مقادیر زیادی داده از منابع متعدد کمک می‌کند. با این حال، حجم زیادی از داده‌های جمع آوری شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیا، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها را دشوار می‌کند.

دستیابی به اهداف و پتانسیل کامل دستگاه‌های اینترنت اشیا مستلزم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید است همگرایی هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا می‌تواند نحوه عملکرد صنایع، کسب‌وکارها و اقتصادها را دوباره تعریف کند. هوش مصنوعی با استفاده از اینترنت اشیا، ماشین‌های هوشمندی را ایجاد می‌کند که رفتار هوشمند را تقلید می‌کنند و از تصمیمات با دخالت انسان پشتیبانی می‌کنند.

ترکیب هر دو برای افراد غیر حرفه‌ای و حرفه‌ای به صورت دو طرفه سودمند است. در حالی که اینترنت اشیا با دستگاه‌هایی که از طریق اینترنت با یکدیگر تعامل دارند سروکار دارد، هوش مصنوعی به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد از داده‌ها و تجربیات خود بیاموزند. در این مقاله در خصوص تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا بیشتر صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا و افزایش محبوبیت آن

بسیاری از شرکت‌ها هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را به عنوان بخشی از فرآیندها و محصولات خود پذیرفته اند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که این دو فناوری امروزه جز پرکاربردترین فناوری‌ها هستند. همچنین ثابت شده است که هوش مصنوعی بهترین فناوری است که شرکت‌ها برای افزایش کارایی و کسب مزیت رقابتی روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بر اساس برنامه مطالعاتی IBM Global C-suite، مدیران C-suite در حال اختراع مجدد کسب و کار خود با دیجیتالی کردن تعاملات و ارتباطات هستند. موسسه IBM گروهی از مدیران ارشد را مورد بررسی قرار داد و دریافت که ۱۹ درصد از پاسخ دهندگان به طور کامل بر مزایای اضافی اینترنت اشیا با هوش مصنوعی متمرکز هستند.

هم استارت‌آپ‌ها و هم شرکت‌های بزرگ فناوری هوش مصنوعی را برای تحقق کامل پتانسیل اینترنت اشیا انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، فروشندگان پلت فرم اینترنت اشیا مانند اوراکل، مایکروسافت، آمازون و Salesforces شروع به ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی در برنامه‌های اینترنت اشیا خود کرده اند.

 

هوش مصنوعی چگونه اینترنت اشیاء را در این فرآیند گنجانده است؟

 

در حقیقت، اینترنت اشیا درباره حسگرهایی است که در دستگاه‌هایی تعبیه شده‌اند که جریانی از داده‌ها را از طریق اتصال به اینترنت فراهم می‌کنند و تمام خدمات مرتبط با اینترنت اشیا باید پنج مرحله اساسی را دنبال کنند:

  • ایجاد
  • ارتباط
  • یکپارچه‌سازی
  • تجزیه و تحلیل
  • عمل

مسلماً ارزش «عمل» به تحلیلی که قبل از آن است بستگی دارد. بنابراین، ارزش دقیق اینترنت اشیا در مرحله ارزیابی آن مشخص می‌شود. اینجاست که فناوری هوش مصنوعی نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند.

در حالی که اینترنت اشیاء داده‌ها را فراهم می‌کند، هوش مصنوعی قدرت جمع آوری پاسخ‌ها را به دست می‌آورد و هم خلاقیت و هم زمینه را برای انجام اقدامات هوشمندانه فراهم می‌کند. از آنجایی که داده‌های ارائه شده توسط حسگر را می‌توان با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کرد، شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند.

تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot) چیست و چه راهکارهایی ایجاد کرده است؟

هوش مصنوعی اینترنت اشیا به راهکارهای زیر منجر شده است که زندگی را برای همگان آسان‌تر می‌کند:

  • مدیریت، تجزیه و تحلیل، و به دست آوردن بینش معنی دار از داده‌ها
  • اطمینان از تجزیه و تحلیل سریع و دقیق
  • ایجاد تعادل بین نیازهای اطلاعاتی محلی و متمرکز
  • ایجاد تعادل بین شخصی‌سازی با محرمانه بودن داده‌ها و حریم خصوصی
  • حفظ امنیت در برابر حملات سایبری

 

مزایای ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی اینترنت اشیا به مزایای بسیاری برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان، مانند شخصی‌سازی تجربیات و اتوماسیون هوشمند منجر می‌شود. برخی از محبوب‌ترین مزایای تجاری ترکیب این دو فناوری عبارتند از:

1. افزایش بهره وری عملیاتی

هوش مصنوعی در اینترنت اشیا جریان‌های ثابت داده‌ها را می‌شکنند و الگو‌هایی را که در مقیاس‌های ساده فریبنده نیستند، تشخیص می‌دهد. علاوه بر این machine learning همراه با هوش مصنوعی می‌تواند شرایط عملیات را پیش بینی کرده و پارامتر‌هایی را که از نتایج ایده آل اطمینان حاصل می‌کند، اصلاح کند.

بنابراین IoT بینشی را در مورد اینکه کدام فرآیندها زائد و وقت گیر هستند و کدام وظایف را می‌توان برای افزایش کارایی تنظیم کرد، ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، گوگل قدرت هوش مصنوعی را به اینترنت اشیا می‌آورد تا هزینه‌های مراکز داده را کاهش دهد.

2. مدیریت ریسک موثر

ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیا به شرکت‌ها کمک می‌کند ریسک‌ها را درک کنند و پاسخ‌های لحظه‌ای را خودکار کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خسارات مالی، امنیت کارکنان و تهدیدات سایبری را بهتر مدیریت کنند.

به عنوان مثال، فوجیتسو با تجزیه و تحلیل داده‌های دستگاه‌های پوشیدنی متصل با هوش مصنوعی، کارکنان خود را ایمن نگه می‌دارد.

3. ارائه محصولات و خدمات جدید و پیشرفته

NLP (پردازش زبان طبیعی) ارتباط بین انسان و ماشین را بهبود می‌بخشد. بدون شک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در کنار هم می‌توانند محصولات جدیدی ایجاد کنند یا با پردازش داده‌های جدید یا پردازش و تحلیل سریع داده ها، محصولات و خدمات موجود را به محصولات جدید ارتقا دهند.

به عنوان مثال، رولز رویس قصد دارد از فناوری‌های هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی امکانات تعمیر و نگهداری موتور هواپیما با قابلیت اینترنت اشیا استفاده کند. در واقع این روش از الگوهای نقطه‌ای پشتیبانی می‌کند و اطلاعات عملکردی را آشکار می‌کند.

4. تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot) و افزایش مقیاس‌پذیری

دستگاه‌های اینترنت اشیا از دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های گران‌قیمت گرفته تا حسگرهای پایین‌رده را شامل می‌شود. با این حال، رایج‌ترین اکوسیستم اینترنت اشیا متشکل از حسگرهای پایین‌رده‌ای است که اطلاعات زیادی را ارائه می‌کنند.

یک اکوسیستم اینترنت اشیا مجهز به هوش مصنوعی داده‌های یک دستگاه را قبل از انتقال به دستگاه‌های دیگر تجزیه و تحلیل و خلاصه می‌کند. به همین ترتیب، حجم زیادی از داده‌ها را به سطح بهتری کاهش می‌دهد و امکان اتصال تعداد زیادی از دستگاه‌های اینترنت اشیا را فراهم می‌کند. این فرآیند مقیاس‌پذیری نامیده می‌شود.

5. حذف شدن هزینه‌های خسارت‌های پیش‌بینی نشده

در برخی از صنایع، مانند نفت و گاز دریایی و تولید صنعتی، خرابی تجهیزات می‌تواند منجر به قطعی‌های برنامه ریزی نشده شود. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده با اینترنت اشیا، پیش‌بینی خرابی تجهیزات و برنامه‌ریزی تعمیرات منظم را ممکن می‌سازد.

بنابراین می‌توانید از عوارض جانبی شکست جلوگیری کنید به عنوان مثال، Deloitte نتایج زیر را با هوش مصنوعی و IoT پیدا کرد:

  • کاهش زمان برنامه ریزی تعمیر و نگهداری را ۵۰ تا ۲۰ درصد
  • افزایش ۱۰-۲۰ درصدی در زمان به کارگیری و در دسترس بودن تجهیزات
  • کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی هزینه‌های تعمیر و نگهداری

 

نمونه‌هایی از تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot) در عمل

بیایید نگاهی دقیق‌تر به شرکت‌هایی بیندازیم که تجربیات کاربری بهتری ارائه می‌دهند و مدل‌های تجاری جدیدی را با IoT مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی می‌کنند.

1. تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot) و علم رباتیک در حوزه تولید

ساخت و ساز یکی از صنایعی است که قبلاً اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، تشخیص چهره، یادگیری عمیق، روباتیک و سایر فناوری‌های جدید را پذیرفته است. روبات‌هایی که در کارخانه‌ها کار می‌کنند با کمک حسگرهای تعبیه‌شده که انتقال اطلاعات را تسهیل می‌کنند، کارآمدتر می‌شوند.

همچنین ربات‌ها با داشتن الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از داده‌های جدید یاد بگیرند. این روش نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود بلکه روند تولید را نیز در طول زمان بهبود می‌بخشد.

2. ماشین‌های بدون سرنشین

خودروهای خودران تسلا نمونه کاملی از همکاری بین اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستند. خودروهای بی‌سرنشین که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، رفتار عابران پیاده را در موقعیت‌های مختلف پیش بینی می‌کنند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند شرایط جاده، حداکثر سرعت و آب و هوا را در هر سفر پیش بینی کنند و به تدریج هوشمندتر شوند.

3. تجزیه و تحلیل دقیق؛ تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot)

تجزیه و تحلیل پیشرفته شامل داده‌های زیادی از دوربین‌ها و حسگرها برای مشاهده رفتار مشتری و پیش بینی زمان رسیدن آن‌ها برای پرداخت است. به این ترتیب، سیستم می‌تواند سطوح خدمات انعطاف‌پذیر را برای کاهش زمان پرداخت و افزایش بهره وری صندوقدار توصیه کند.

4. اوجوتوی ترموستات هوشمند

راه حل ترموستات هوشمند Nest نمونه خوبی از اینترنت اشیا است که توسط هوش مصنوعی تامین می‌شود. یکپارچه‌سازی تلفن‌های هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد تا بر اساس برنامه‌های کاری و تنظیمات دما، دما را از هر کجا بررسی و مدیریت کنند.

 

کلام آخر

در این مطلب درباره تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر روی اینترنت اشیا(iot) و مزایای ادغام این دو فناوری با یکدیگر صحبت کردیم. هر چند به نظر بسیاری از افراد پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از مشاغل را از میان بردارد و ممکن است تلخ به نظر برسد، اما به نظر ما این فناوری، یک فناوری فوق‌العاده است که می‌تواند زندگی را برای انسان آسان‌تر کند و انسان هوشمند به خوبی می‌تواند از آن برای پیشرفت اهداف و بالا بردن کیفیت زندگی خود کمک بگیرد.

به طور کلی، اینترنت اشیا همراه با فناوری هوش مصنوعی به طیف گسترده‌ای از راه حل‌ها و تجربیات منجر خواهد شد. برای به دست آوردن بهترین ارزش از شبکه خود و متحول کردن کسب و کار خود، باید هوش مصنوعی را با داده‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا ادغام کنید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *