هوشمند سازی

اهمیت هوشمند سازی در کشاورزی مدرن

سیستم کشاورزی هوشمند

هدف از تهیه این مقاله آشنایی با هوشمند سازی در صنعت کشاورزی است. ابتدا بهتر است با مفاهیمی که در این مقاله نام می‌بریم آشنا شویم.

هوشمند سازی به چه معناست؟

هوشمندسازی به معنای به کارگیری فناوری‌های پیشرفته برای بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه در صنایع مختلف است. در واقع، هوشمندسازی به معنای بهینه‌سازی فرآیندها، ساماندهی داده‌ها و به کارگیری الگوریتم‌های هوشمند جهت انجام امور به صورت آسان است.

به عنوان مثال اگر به هوشمندسازی کشاورزی نگاه کنیم، استفاده از حسگرها، دستگاه‌های خودکار و نرم‌افزارهای هوشمند برای مانیتورینگ دقیق‌تر و کنترل بهتر شرایط محیطی عملیاتی مانند آبیاری، کود دهی و … را بسیار راحت‌تر کرده است. با هوشمندسازی، خطاهای انسانی، کاهش یافته و با فرآیندهای تولید محصولات کشاورزی بهینه می‌شود. بنابراین کشاورزان می‌توانند بهبود قابل‌توجهی در کشت و برداشت خود داشته باشند.
به طور کلی، هوشمندسازی به معنای بهینه‌سازی فرآیندها و استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه در صنایع مختلف است.

وضعیت علم هوشمندسازی در ایران چگونه است؟

هوشمندسازی در ایران نیز همانند سایر کشورها، در صنایع مختلف، به خصوص در زمینه‌های کشاورزی و صنایع دیجیتال در حال گسترش است. با توجه به پتانسیل بالای کشور ایران در زمینه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) و همچنین تقاضای رو به افزایش مردم برای استفاده از خدمات هوشمند، بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در ایران در زمینه هوشمندسازی فعالیت کرده و خدمات مبتنی بر هوشمندسازی را ارائه می‌دهند.
اکنون در کشورمان ایران، هوشمندسازی در کشاورزی مدرن، در زمینه‌های استفاده از حسگرها، ماشین‌آلات کشاورزی خودکار، نرم‌افزارهای هوشمند و… برای آسان تر شدن کارها، کاهش هزینه‌ها و افزایش محصولات مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، نصب سامانه‌های هوشمند آبیاری، استفاده از سامانه‌های تصویربرداری برای پایش مزارع و دستگاه‌های هوشمند جمع‌آوری محصولات در برخی مزارع در ایران به کار گرفته می‌شوند.
در حوزه صنعت دیجیتال نیز، شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های هوشمند، رباتیک و هوش مصنوعی، بازار خود را در ایران گسترش داده‌اند.
بنابراین میتوان گفت که، هوشمندسازی در ایران کامل نیست اما روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از مردم منتظر ایجاد تکنولوژی‌های هوشمند بیشتری در زندگی شان هستند.

هوشمند سازی در چه زمینه‌های کاربرد دارد؟

هوشمندسازی در بسیاری از زمینه‌های کاربرد دارد، به عنوان مثال:

خانه هوشمند: هوشمندسازی در خانه شامل کنترل هوشمند بر روی سیستم‌های نورپردازی، گرمایش و سرمایش، سیستم‌های صوتی و تصویری، درب‌ها و پنجره‌ها، لوازم خانگی و … است.

صنعت: در صنایع تولیدی، هوشمندسازی به دلیل بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و حفظ ایمنی استفاده می‌شود. به عنوان مثال تجهیزات و دستگاه‌های کنترلی، ربات‌های صنعتی، سیستم‌های کنترل کیفیت و … از تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت هستند.

سلامتی: هوشمندسازی در حوزه سلامت به منظور بهبود پیش بینی و درمان بیماری‌ها، جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک، کاهش هزینه‌های درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمل و نقل: هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل، شامل سیستم‌های کنترل ترافیک، اتومبیل‌های هوشمند، پهپادها و … هستند.

تجارت الکترونیک: هوشمندسازی در تجارت الکترونیک شامل سیستم‌های هوشمند برای ارائه محصولات و خدمات، سیستم‌های پشتیبانی مشتری، مدیریت مالی و … هستند.

کشاورزی: هوشمندسازی در زمینه کشاورزی شامل خدمات نصب سامانه‌های هوشمند آبیاری، استفاده از سامانه‌های تصویربرداری پایش مزارع و دستگاه‌های هوشمند جمع‌آوری محصولات و… هستند.

موارد گفته شده فقط تعداد کمی از کاربردهای هوشمندسازی است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده با پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی، کاربردهای بیشتری از هوشمندسازی مشاهده خواهیم کرد.

اکنون که تا حدودی با علم هوشمندسازی و کاربردهای آشنا شدیم بهتر است سراغ موضوع اصلی برویم، (هوشمندسازی در کشاورزی مدرن)

کشاورزی مدرن چیست؟

کشاورزی مدرن به کشاورزی گفته می‌شود که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و علم هوشمندسازی، بهبود عملکرد تولید محصولات کشاورزی، بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی، حفظ محیط زیست و افزایش بهره وری در کشاورزی را حاصل می‌آورد.
کشاورزی مدرن در خال استفاده از سیستم‌های هوشمند، رباتیک، سنسورها، داده کاوی، اینترنت اشیاء (IoT)، گیاهان نانو، بسترهای خاکی هوشمند و … است. با استفاده از این فناوری‌ها، می‌توان به صورت دقیق تر و بهینه‌تر، کنترل دقیق شرایط آب و هوایی، کنترل منابع آب را انجام داد. با این کارها تلفات در برداشت محصولات کشاورزی به حد چشم‌گیری کاهش یافته و بهداشت گیاهان رعایت می‌‌شود. در نتیجه بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و بهبود شرایط کار کشاورزان حاصل خواهد شد.
از بارز‌ترین مثال‌های کاربرد کشاورزی مدرن، استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری است که به صورت سیستم‌های نانو آبیاری، شبکه‌های زیرسطحی و خودکار، کنترل آبیاری را انجام می‌دهند. استفاده از ربات‌های کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، گلخانه‌های هوشمند از نمونه‌های دیگر کشاورزی مدرن هستند.

نمونه ای از استقاده هوش مصنوعی در دستگاه کشاورزی که علف‌های هرز را شناسایی می کند و با لیزر می سوزاند را در ویدئو زیر می بینیم.

 

اهمیت هوشمند سازی در کشاورزی مدرن چیست؟

اهمیت هوشمندسازی در کشاورزی مدرن، با بهبود عملکرد و بهره‌وری در صنعت کشاورزی معنا پیدا می‌کند. کشاورزی مدرن با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و به روز بستری مناسب برای بهره مندی هرچه بیشتر کشاورزان، از راحتی و آسایش را فراهم می‌آورد. این فناوری‌ها عملکرد تمام مراحل کشاورزی اعم از کشت، آبیاری، حفظ محصولات و برداشت را با استفاده از حسگرها، دستگاه‌های خودکار و نرم‌افزارهای هوشمند بهبود می‌بخشد.

مزیت‌های هوشمندسازی در کشاورزی مدرن

کاهش هزینه‌ها و افزایش سود: در کشاورزی مدرن با استفاده از دستگاه‌ها و حسگرهای هوشمند، کشاورزان هزینه‌های خود را کاهش دادن و سود حاصل از محصولات کشاورزی خود را افزایش می‌دهند.
افزایش کیفیت محصولات: با استفاده از حسگرها و نرم‌افزارهای هوشمند، به کشاورزان می‌توانند شرایط محیطی را دقیق‌تر کنترل کرده و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
محافظت از محیط زیست: با استفاده از تجهیزات هوشمند، کشاورزان می‌توانند مصرف آب و انرژی را کنترل کرده و در نتیجه، محیط زیست را برای فرزندان و آینده گان حفظ کنند.
ایجاد راحتی و آسودگی برای کشاورزان: با استفاده از فناوری‌های هوشمند، زحمت کار کشاورزی کمتر می‌شود و کشاورزان با آسودگی به تولید محصولات بیشتر می‌پردازند.
در نهایت، هوشمندسازی در کشاورزی مدرن امکاناتی را برای بهترکردن کشاورزی و پیشرفت این صنعت و کشور فراهم می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *